活動状況

2016年度 HINDAS 第4回 研究集会 報告

(第107回Forum「開発と文化」研究会)

【主催】南アジア地域研究 広島大学拠点(HINDAS)

【日時】2016年11月19日(土)13:00 ~ 17:30 11月20日(日) 9:00 ~ 11:00

【場所】広島大学 大学院国際協力研究科1階 大会議室(東広島キャンパス)

【報告】

  月原敏博(福井大学)

 「ヒマラヤの山地部を中心とした地域的な生態条件の違いに基づく伝統的交易について」

北部インドの平原部とヒマラヤ地域との間の産物流通,及びヒマラヤ住民の土地利用様式のあり方は,標高に従って南北方向に伸びる経済の帯のうえに展開する,垂直的及び緯度的な移動行動という性格を長らくもった。しかし,交通輸送手段が駄獣や人力によった時代・地域にみられたこの「伝統的な」様式は,20世紀後半の車道と航路の到来を機に変化し,物流ルートも新しいものが旧来のものにとってかわった。さらに,20世紀半ばから後半には国レベルの政治的対立や軍事衝突があり,またとくに1990年代以降には経済のグローバル化によってヒマラヤ山地部の農業生産は域外の巨大な消費地/生産地との共時的な結合関係を持つに至った。

ヒマラヤの山地部で2000年以降に特に顕著に観察される農業の変化には,1)作目の変化(商品作物の生産が増加する一方,主食となる穀類の生産は減少),2)耕作放棄地の増加,3)移動牧畜の衰退,放牧家畜頭数の減少,等を指摘できるが,食料流通の変化や域外の巨大な消費市場との結合関係こそがこれらを引き起こす原因となっている。そのことを示す事例として,1)インド領のラダークでは,PDS(食糧配給制)などにより非常に廉価な米・小麦等が入手可能となったことが耕作放棄を促進したこと,2)ブータンやチベット自治区などの高山帯では,冬虫夏草の供給地となったことから住民が非常に高額の収入を手にするようになり,旧来の農牧生活が激変したこと,などを取り上げた。なお,変化の趨勢は多数の地点で同じであっても,事象が波及した時期には地域的なズレが見られることや,これらの変化は統計的裏付けも求められるが既存の政府統計からはそれが必ずしも容易ではないという方法上の課題には,十分な注意が必要であろう。

                             

 

                          

 河合明宣(放送大学)  

 「ブータンの商品作物ジャガイモの流通」

Though in Bhutan potato became a “cash crop” even from the 1960s, it is now one of the main stable food item and a cash crop as well. Potato cash crop became the main driving force to change from  subsistence to market-oriented agriculture. Regular rural income generated by potato cultivation impacts on positively increase in income and quality of life.
The extreme mountainous topography results in a wide range of environment conditions leading to a very rich diverse agriculture production systems and specific opportunities for agriculture niche production. At Phuntsholing, the main trade auction yard with India, Bangladesh and Nepal, potato price goes down to the lowest from February to April when plain India enjoys harvest and touches the highest in October and November when India demands seed potato and offseason fresh potato. Bhutan and India complement each other in table potato. Only Bhutan sells seed potato well in India. Moreover Bhutan potato needs less pesticide and herbicide as the environment conditions is cool and moisture less. Bhutan potato is expected to continue to grow, if they try to cultivate more organically with keeping Bhutan potato brand famous.
The following points are questioned and argued. As this is a preliminary report some questions are not explained satisfactorily, however. Through another field surveys the author would like to improve the report drastically considering these questions.

  1. Show the proportion of the Bhutanese potato carried by the traders to the total auctioned in Phuntsholing auction yard (see the attached figure).
  2. Show the share of the exported Bhutan potato among India, Bangladesh and Nepal.
  3. Who are the Indian traders who buy potato through auction? What are their marketing channels of the auction purchase to consumers in India?
  4. At the vegetable weekend market in the district headquarters of Bhutan which are rapidly coming up by the government efforts, how farm gate prices are determined? How do the imported Indian vegetables affect the retail prices in Bhutan during summer?
  5. Bhutan potato cash crop largely determines Bhutanese farm household income. It seems that the gap between farm households which harvest potato largely and ones which don’t cultivate tends to increase. Under this situation, can big potato producers purchase agricultural lands in Bhutan?   

                               

 

 

 ジョシ、ニラジ・プラカシュ,マハラジャン、ケシャブ・ラル,ピヤ・ルニ(広島大学)ダワ シリング・タマン(農林業大学ネパール)

 「ネパールにおける農産物流通の南北関係」

  The presentations gave an overview of how North-South agricultural trade dependence exists in Nepal. The discussion was based on the data compiled through various government publications, supplemented by information collected through market surveys. The presentation started with a brief explanation of the agro-ecological division in Nepal. This was followed by discussion on the agricultural input use situation in Northern (Mountain/Hill) and Southern regions. All indicators of input use, namely, arable land under temporary crops, irrigation coverage, use of improved seeds and annual sales/use of chemical fertilizer suggest that the North lags far behind the South. Mountain/Hill is persistently experiencing the food deficit situation. Thus, North have to rely on South for food. The paper showed, however, that in many instances (rice, apple, banana, vegetables and potato) produce in neither of the regions are sufficient to meet the demand. Hence have to rely on import specifically from India except apple. We were able to convince participants that some initiative in production and post-harvest handling, including storage and transportation would contribute in import substitutions. It is not possible in case onion and rice in short-run though. Similarly, the role of agricultural market would be crucial for enhancing commercialization in agriculture not only in the vicinity, but also in the whole of the command areas. The presentation was able to receive a keen interest from the participants. Active participation of participants in Q&A session reflected that some of them were fascinated to know the geographical diversity and prospects it provides for developing the region as a production niche for selected agricultural crop(s) in Nepal. Similarly, some of them found the increasing reliance of the country on export despite being an agrarian country somewhat paradoxical. The interaction gave us an opportunity to understand the importance of incorporating policy perspectives in the paper.

                             

                            

 マハラジャン、ケシャブ・ラル(広島大学), シン マンジェソリ(ネパール開発研究所),ランジャン プラカシュ シュレスタ(広島大学・院)
 「カトマンズにおける野菜の流通システムについて:中間的報告」

カトマンズにおける野菜の流通システムに関する本報告は、ネパールの都市部において日常的食生活における野菜需要の増大を背景に野菜の商品化が進んでいることを踏まえ、その販売経路が農場での販売を含む生産者による直販から、グループ・組合による販売、商人が消費者の家を回る行商、仲買・仲介業者などを媒介して市場を通す販売へとその流通は複雑化されていることが明らかにされた。その間、末端/中央野菜売り場、集荷センター、卸売市場等も建設され、仲介・仲買、問屋、小売りなど流通過程において多様な機能を果たす商人たちの参加も増え、このような流通構造において生産者と問屋との間に野菜の売買を成立させる仲介・仲買が市場に入ってくる野菜の量と価格を決めるようになり、市場をコントロールし、利益を最大化することが明らかにされた。このこと及び、市場における運搬、インフラ、アメニティ、衛星、野菜の品質・等質、取引体制、市場の運営問題について生産者及び消費者が同じように不満をもち、それが本来このような来流通システムが確立されることによってあるべき便益が受けられてないことが明らかにされた。参加者からは、直販、ファーマーズマーケット、“apani mandi”、市場での取引価格を決定するセリのあり方、契約栽培、商人による生産者への投入材の供給、予約販売、先験的投資等について質問やコメントがあった。いずれの点においても発表者から補足説明があり、議論は大いに盛り上がった。

                             

                            

 堀内久太郎(放送大学)

 「インドにおける健康志向の高まりと和食(日本食)普及の可能性」

科研の初年度における文献整理(①食料消費パターン別地域区分の整理、②農産物の流通と市場の整理、③異なる形態の食料品店の動向の整理、④食料需給構造と対日農産物貿易の整理、⑤日本食品の消費動向の整理、⑥参考文献一覧)、および現地調査について発表した。また、インドにおける健康志向の高まりと和食(日本食)の普及実態、日印食料貿易の現状について報告した。最後に、.今年度の現地調査計画について紹介した。
参加者からの質問は次の3点である。1.インドにおけるリンゴの生産と消費は定着しているので、リンゴ栽培の歴史を整理することが必要である。2.日本食レストランにおけるインド人向けのメニューと日本人向けメニューの相違について整理したら良いのではないか。3.和食弁当が普及しておりその評判が良いので、現地調査したら良いのではないか

                             

 

 シン、ミリニラ,マハラジャン、ケシャブ・ラル(広島大学)

 「南アジアにおける有機農産物の事情」

Organic sector is gaining worldwide attention which can be reflected in its consistent increase in market share over the years. While developed countries have well established sector, it is developing countries where most of it is run on informal basis and thus proper information is difficult to get by. Moreover, developing countries are no longer just the exporter of organic products but their local organic market is equally on rise. The purpose of this presentation was to give overview of the state of organic sector and products across South Asian countries. As the study is based mainly on secondary literature, a case study of local organic market in Nepal based on field survey was also presented to give a glimpse of its characteristics such as un/certified products, product range, premium and so on. The audience took keen interest by sharing their own knowledge and presenting some interesting questions. The participants asked to compare policies across countries that led some countries to have more developed organic sector than the other. They also raised the question of which country has more advantage of growing range of organic products given their unique geographical and ecological setting. After it was known that India has the most developed organic sector within South Asia and have strong presence globally, the question of why Japanese organic sector still lags behind despite being a developed country was also raised. Based on the case of Nepalese local organic market, audience were interested in knowing different products preferred by local and foreign consumers, why uncertified products still have higher premium range and in what ways the government can support the development of organic sector. Overall, the discussion that followed was very fruitful that will contribute significantly to the final paper.

                             

 

     

 

 

 

 

                  

 

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