● 最終更新日 6月17日(日)
● 関連リンク シラバス(1.0ver)
展開1: 昨年度のまとめと接続
第1講(4 月 13日)
オリエンテーション,発表分担の調整,決定
第2講(4 月 20 日)
「10分で分かる社会科授業理論」のシナリオチェック5本→5月10日までに映像化
第3講(4 月 27日)… 全員
C3フレームワークに関する先行研究(紀要論文1,書籍1,商業雑誌3)検討
当該論文の配布→事前購読→当日は論文をめぐって問答・討論
第4講(5月 11日)※1
「10分で分かる社会科授業理論」のシナリオチェック5本→5月31日までに映像化,web公開する
「単元「平和」とは何か」の論文化構想(章立て) → 9月末締め切りの『研究科紀要』に投稿する
「10分で分かる社会科授業理論」の論文化構想(章立て) → 12月末締め切りの『学校教育実践学研究』に投稿する
展開2: IDMとは何か,なぜIDMか
第5講(5月18日)
Kathy Swan, John Lee and S.G. Grant, Inquiry Design Model: Building Inquiries in Social Studies,
National Council for the Social Studies, and C3 teachers College Career and Civic Life
- Conclusion (A )
- 3rd Grade children’s right inquiry (B )
- 5th Grade Puerto Rico Inquiry (B )
- 7th Grade Great compromise Inquiry (C )
-10th Grade Modernization Inquiry (C )
-10th Grade Apartheid Inquiry (D )
-12th Grade Gender Wage gap inquiry (D )
第6講(5月25日)… (A )
Chapter 1: Finding the right contents angle for an injury
第7講(6月1日) … (B )
Chapter 2: Crafting a compelling question that is actually compelling
第8講(6月8日) … (C )
Chapter 3: Stress testing the compelling question through the summative argument task
第9講(6月15日) … (D )
Chapter 4: Sequencing the content thorough supporting questions
第10講(6月22日)…(A )
Chapter 5: Using disciplinary sources to build argument
第11講(6月29日)…(B )
Chapter 6: Building the knowledge through the formative performance task
第12講(7月6日) …(C )
Chapter 7: Creating curiosity by staging the compelling question
第13講(7月13日)…(D )
Chapter 8: Making connections with extension task
第14講(7月20日)…(AB )
Chapter 9: Taking to the bridge with informed action
第15 講(8月3日) …(CD )
Chapter 10: Finishing an inquiry by looking vertically
学会発表の構想をめぐる検討