★対象:広島大学大学院人間社会科学研究科教育科学専攻教師教育デザイン学プログラム
★授業の目標:さまざまな領域の教材を分析し、教材のデザイン力やその活用方法に関する知見を深めること
★授業の内容:
授業で扱う分野 | 具体的な内容 | |
第 1 回 | イントロダクション | ●授業概要の説明 |
第 2 回 | 概論 | ●Timmis, I. (2022). Theory and practice in materials development. In J. Norton & H. Buchanan (Eds.), The Routledge handbook of materials development for language teaching (pp. 30-46). Routledge. |
第 3 回 | 語彙と教材 | ●Uchihara, T., & Webb, S. (2022). Materials for teaching vocabulary. In J. Norton & H. Buchanan (Eds.), The Routledge handbook of materials development for language teaching (pp. 202-217). Routledge. |
第 4 回 | 文法と教材 | ●Thornbury, S. (2023). 'The structure comes first': How coursebooks commodify grammar. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (3rd ed., pp. 357-376). Bloomsbury. |
第 5 回 | リスニングと教材 | ●Tomlinson, B., & Hill, D. A. (2023). Coursebook listening activities. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (3rd ed., pp. 455-471). Bloomsbury. |
第 6 回 | スピーキングと教材 | ●Thornbury, S. (2022). Materials for developing speaking skills. In J. Norton & H. Buchanan (Eds.), The Routledge handbook of materials development for language teaching (pp. 218-232). Routledge. |
第 7 回 | リーディングと教材 | ●Masuhara, H. (2023). Materials for developing reading skills. In B. Tomlinson
(Ed.), Developing materials for language teaching (3rd ed., pp. 392-412). Bloomsbury. ●Saraceni, C. (2022). Materials for developing reading skills. In J. Norton & H. Buchanan (Eds.), The Routledge handbook of materials development for language teaching (pp. 233-243). Routledge. |
第 8 回 | ライティングと教材 | ●Furneaux, C. (2022). Materials for developing writing skills. In J. Norton & H. Buchanan (Eds.), The Routledge handbook of materials development for language teaching (pp. 244-259). Routledge. |