「歩行空間における自動運転シャトル走行の安全性評価」
(English follows Japanese)

広島大学交通工学研究室・社会基盤計画と都市リスク管理研究室

この度,キャンパス内を走行しております「自動運転シャトル(HIROMOBI)」の安全評価のため,カメラ,及び,LiDAR(Light Detection and Rangingの略.レーザー光を照射することで、対象物までの距離を計測するための光センサー技術)を活用したデータ分析の実証実験を行います.

この取り組みは,車を中心とした従前の道路空間の利用から,多様な次世代モビリティが共存する空間利用の高度化に向けた研究の一環として行うもので,取得したデータは,次世代の交通環境を検討するための基礎資料として役立ててまいります.

本部棟北西部の3階バルコニーに機器を設置し,2021年8月~自動運転シャトル(HIROMOBI)実証実験終了の間,データを取得する予定です.取得したカメラ,LiDARデータは,物体認識アルゴリズムを使用し,位置情報とラベル情報(人,自転車,車両)に情報を縮約することで秘匿化した上で利用します.取得データから個人を特定することはございません.また,取得したデータは「自動運転シャトル(HIROMOBI)」の実証実験のメンバーのみで利用し,第三者へ提供することはございません.詳しくは下記のプライバシーポリシーをご覧ください.

不明な点がございましたら,広島大学交通工学研究室・社会基盤計画と都市リスク管理研究室(asmo@hiroshima-u.ac.jp,担当:藤原・力石)までご連絡ください.

 

“Safety Evaluation of Autonomous Shuttle in Pedestrian Spaces”

Transportation Engineering Lab./Infrastructure Planning and Urban Risk Management Lab.
Hiroshima University

 In order to evaluate the safety of the autonomous shuttle (HIROMOBI) running on campus, we conduct an experiment using a camera and LiDAR (Light Detection and Ranging, an optical sensor technology to measure the distance to an object by irradiating laser light). The data obtained will be used as basic data for studying the next-generation transportation environment.
The equipment will be installed on the third-floor balcony in the northwest part of the main building, and data will be acquired from August 2021 until the end of the autonomous shuttle (HIROMOBI) experiment. The acquired camera and LiDAR data will be used in a confidential manner by using object recognition algorithms and collapsing the information into location information and label information (human, bicycle, vehicle). The acquired data will not be used to identify individuals. The acquired data will be used only by the members of the experiment of the “Autonomous Shuttle (HIROMOBI)” and will not be provided to any third party. For details, please refer to the Privacy Policy below.
If you have any questions, please contact to us (asmo@hiroshima-u.ac.jp: Fujiwara and Chikaraishi).

 

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