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2020/11/18 この見解「コロナ急増、Gotoトラベルが「きっかけ」 日本医師会長」と以下の分析結果とは無関係ではなさそうですね。 

2010/10/06 都市間移動と新型コロナウイルス感染とは本当にあまり関係ないですか。以下の図(出典論文)から分かるように、非常に強い相関があるようですね。こんなに関係性が強いので、GoToキャンペンは8月と11月現在の強い感染ピークの発生と無関係だと言えないですね。

2020/4/24中国新聞【速報】広島電鉄が24~39%減便 29日から

  • これは仕方がないでしょうね。しかし、自粛とは言え、GWに近づくにつれ、人が増えるのではないか。そうなった場合、十分なソーシャルディスタンスを維持できるかが心配だ。これは実際、現在、乗客がどのぐらい少なくなったかを知らないままの発言なので、指摘がまったく当たらないかも。

Obviously, crowded public transport should not be used during the COVID-19 pandemic. This is, however, a great concern about sustainable transport in the future, because avoiding the risk of infection may keep people away from the use of public transport. COVID-19 will generate a ‘new normal’ (WHO) to our human life. Then, we have to worry about how to make effective policies against the increased car dependence induced by the avoidance of using public transport.


If your boss forces you to give your pocket money to help his decisions (not an investment), will you give? –> Is this very funny if it happens in reality! Yes, it is happening, look:

2020/4/21 中国新聞:県職員への国給付10万円、コロナ対策に活用の考え 広島知事

  • この知事は正気か。人気取り、それとも、彼はなにか変なことでもしたか。これまでコロナウイルス感染対策の取り組みについて、よくやっていたと思ったのですが。彼は、一生懸命にコロナ対策に取り組んでいる県の職員をなんだと思っているのでしょうかね。職員も一市民ですよ、家庭をもっていて、生活を抱えているよ。職員たちは別になにか悪いことをしていないし。この方は、大丈夫か。
    • 2020/4/22 その続編:【速報】広島知事、県職員の10万円活用を撤回
      • 撤回が素早いですね。賢明な判断だ。しかし、これは無策のシグナルなので、これからのコロナ対応に大いに心配あり。
      • 地方分権が進められてきているが、根本的に知恵が。。。。。。。。。。

BUT, the above phenomenon actually involves a difficult theoretical issue: the relationship between time pressure and decision making in emergencies. Decisions in emergencies should be not only speedy but also be contemplated, especially for complex systems. I have to assume that the above controversial decision was made by the governor without carefully consulting with his advisory body, or his advisory body is too close to him and consequently cannot stop him to make the wrong decision.

One thing is sure: Politicians should stop making any political show. They should make efforts for evidence-based policy making.